Hvad er RallyX Nordic
RallyX Nordic er Danmarks største motorsportsoplevelse med offroad biler! Der kørers ræs på motorbanen ved Nysum i Nordjylland i motorsporten Rallycross som bl.a. kendes fra FIA World Rallycross Championship (RX).
Der er ca. 125 deltagere fordelt på 6 forskellige klasser hvor køretøjerne har fra ca. 130 hk helt op til ca. 600 hk. Der er altså fart på, når de slipper hypperne løs på Nysumbanen og jagter vigtige mesterskabspoint 🏎️🏁
Deltagerne kommer fra 14 forskellige nationer! Danmark, Norge, Sverige, Finland, Estland, Letland, Litauen, USA, England, Frankrig, Irland, Polen, Holland, Belgien.
Om rallycross
Rallycross er en motorsport som køres på special-indrettede rundbaner med blandet underlag – dvs. en blanding af løst underlag såsom grus og fast underlag såsom asfalt. Deltagerne starter med 2 frie træningsrunder, hvorefter alle deltagere skal gennemføre 3 kvalifikations-heat. I hvert kvalifikationsheat tildeles kørerne point efter deres individuelle placeringer i hvert heat. Efter kvalifikationerne er gennemførte vil de bedste 12 til 18 kørere blive placeret i semi-finaler med chance for at avancere til hovedfinalen som bestemmer weekendens samlede vinder.
Afvikling
Hvert heat starter med at op til 5 biler placeres på startlinjen. Herefter startes bilerne samlet ved nedtælling med lyssignal. Efter starten er der ofte kamp om at komme bedst ud af sving ét, da den forreste kører har “fri luft” til at køre hurtigere omgangstider.
Jokerlap
Jokerlap er en alternativ rute på rundbanen som hver deltager skal bruge én gang i hvert heat i henholdsvis kvalifikationsheat, semi-finaler samt hovedfinalen. Idet den alternative rute ved en jokerlap tager længere tid at køre end den normale rute, vil der være meget taktik for hvornår den enkelte deltager kører sin jokerlap. Hvis en deltager er blokeret og har svært ved at overhale en forankørende deltager ses det ofte at den bagvedlæggende deltager vælger at køre sin jokerlap for derved at komme ud i “fri luft” med håb om at kunne køre hurtigere omgange.
Vindere
I semifinaler bestemmes deltagernes startplacering ud fra det antal point de har opsamlet under kvalifikationerne. Det er derfor en fordel at have opsamlet gode point i alle tre kvalifikationsheat, således man placerer sig højest i semi-finalerne med større chance til at avancere sig til hovedfinalen.
Klasser
Det køres i flere forskellige klasser i rallycross. Alle bilerne er opbygget efter samme reglementer som til andre Europæiske mesterskaber i rallycross samt World Rallycross Championship.
Supercar
Supercar er den højeste og dermed hurtigste klasse i rallycross. Bilerne er konstrueret på basis af standardbiler, men motorerne kan have op til 600 hestekræfter og alle bilerne har firhjulstræk. Dette betyder at accelerationen er i en klasse tæt ved F1.
Specifikationer (Eksempel MSE Ford Fiesta ST MKVII)
Motortype | 4 cylindere, 2 liter, turbo |
Motorkraft | 600 HK, 840 Nm ved 4000 omd. |
Transmission | Firhjulstræk, seks- eller syvtrins sekventiel gearkasse. |
Vægt | 1300 kg inkl. kører |
Supercar Lites
Supercar Lites yder mindre end Supercar klassen, men vejer også mindre, da bilerne er opbygget i et rør-ramme chassis. Klassen er designet til at emulere håndteringen af Supercar klasse, og har derfor til formål at være indgangsvinkel for nye kørere til rallycross sportens højeste kategorier.
Specifikationer (Eksempel)
Motortype | 4 cylindere, 2.4 liter uden turbo |
Motorkraft | 320 HK, 300 Nm |
Transmission | Seksgears sekventiel gearkasse. |
Vægt | 1100 kg inkl. kører |